17.03.2017.

Hrvatski umjetnici na 29. MBZ-u!

Hrvatski umjetnici na 29. MBZ-u!

Cantus Ansambl, fotograf: Vedran Metelko

 

Klasični ansambli u neklasičnom ruhu

Već tradicionalna suradnja s dvama orkestrima, koji uvijek zauzimaju udarne termine biennalskih četvrtaka i petaka, jest ona sa Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije i njegovim Majstorskim ciklusom te sa Zagrebačkom filharmonijom. Simfonijski orkestar HRT-a jedan je od onih kojima ne treba ohrabrenje za uključivanje novih djela hrvatskih skladatelja u repertoar; dapače, taj je orkestar jedna od prvih institucija koja se sustavno bavila promicanjem hrvatske glazbe svih razdoblja. To ilustrira i njihov biennalski program kojim će ravnati francuski maestro Pierre-André Valade: uz jedno novo djelo koje nastaje na narudžbu Muzičkog biennala Zagreb (nova skladba za elektroniku i orkestar Vjekoslava Nježića), na programu je još jedna praizvedba, Simfonija Mladena Tarbuka, koja je pak narudžba Hrvatske radiotelevizije. Između tih novih djela slušat ćemo i Koncert za violinu i orkestar Harrisona Birtwistlea, u kojem će solističku dionicu izvesti violinist Milan Pala, kojega je zagrebačka publika imala priliku slušati i na MBZ-u 2015., kad se osebujni umjetnik predstavio kao virtuoz na čak tri instrumenta: violini, violi te milanolu – posebnom instrumentu dizajniranom upravo za Palu, koji kombinira karakteristike violine i viole. Podsjetimo se, za Milana Palu i njegov milanolo na MBZ-u 2015. novo djelo skladao je Ivan Josip Skender. Oduševljen skladbom, Milan Pala uključio je Skenderovu Poemu na svoj nedavno izdani nosač zvuka. „Osim što mu se svidjela i estetski i tehnički, prema njegovim riječima skladba jasno i temeljito pokazuje tehničke i zvučne mogućnosti instrumenta te ju je odlučio uvrstiti na svoj album skladbi posvećenih njemu i pisanih za taj fantastični instrument. Skladba Poema vođena je načinom na koji sam pričao priče za laku noć svojoj tada petogodišnjoj kćeri. Da i meni i njoj bude zanimljivo u stalno istim pričama, spontano sam dodavao akciju, misteriju, strah, smijeh, šapat, viku, ali uvijek sam nastojao završiti u snenom i opuštenom tonu.“ (I. J. Skender)

 

Filharmonijine praizvedbe

Zagrebačka filharmonija također će, pod ravnanjem Diana Tchobanova, uroniti u potpuno nepoznat i uglavnom potpuno nov program. Uz nova orkestralna djela Sande Majurec i Ivana Josipa Skendera, očekuju ih još dvije praizvedbe. Jedna je neizvedeno djelo Davorina Kempfa koje su naručili dok je bio njihov rezidencijalni skladatelj, Plohe i boje za gudački orkestar, a druga je novo djelo za orkestar i snimku belgijskog skladatelja Stevena Prengelsa, koji je narudžbu MBZ-a primio nakon što je osvojio drugu nagradu na natjecanju 5-Minute Opera 2015. godine. Na istom natjecanju treću nagradu osvojila je grčka skladateljica Lina Tonia, koja će se u programu ZF-a predstaviti jednostavačnim djelom Squall za klavir i orkestar, sa Srebrenkom Poljak u ulozi solistice.

Biennale će ponovno gostovati i u Sfumatu, ciklusu Zbora HRT-a. Program koji je osmišljen s dirigentom Nilsom Schweckendiekom, dirigentom Helsinškog komornog zbora, predstavit će u atriju Muzeja Mimara suvremeno finsko zborsko stvaralaštvo te novu skladbu Frane Đurovića. Suradnja s Helsinškim komornim zborom te TENSO-om, europskom mrežom profesionalnih zborova čiji je Zbor HRT-a odnedavno član, urodila je i zajedničkom narudžbom nove zborske skladbe finskog skladatelja Anttija Auvinena, koja će biti praizvedena upravo na MBZ-u, a zatim uvrštena u sezonu Helsinškog komornog zbora.

I Zagrebački solisti u svojoj će koncertnoj sezoni učiniti iskorak u suvremeno. Njihov koncert pomiče se u 22 sata i u Hrvatskom glazbenom zavodu nudi spoj suvremene klasike i novog repertoara. Stariju generaciju predstavljaju ekscentrični kanadski skladatelj Claude Vivier (Zipangu, 1980.) i Milko Kelemen (O primavera za tenor i gudače, 1964.), dok su iz recentnog glazbenog stvaralaštva u program uvršteni Psalam XIII Đure Živkovića (2014.) te dvije praizvedbe: novo djelo Viktorije Čop te Four Songs for Emily, za sopran i gudače, skladba švicarskog skladatelja Kevina Juillerata iz 2015. Juillerat je još jedan pobjednik natjecanja 5-Minute Opera; dijelio je treću nagradu s Linom Tonijom. Zagrebačke soliste programom će voditi zadarski dirigent s austrijskom adresom, Edo Mičić, a vokalni solisti bit će hrvatska sopranistica Ivana Lazar i kineski tenor Liang Yaoqiang.

 

Glazbenici s inicijativom

Umjetnici širokih interesa, koji i sami vole istraživati i upoznavati novo, uvijek su dragi partneri MBZ-a jer na festival donesu i ponešto drugačije, možda nepoznato, novo, i samim tim glazbu predstave s još većim žarom. U oblikovanju vlastitih programa sudjelovali su iznimno kvalitetni domaći umjetnici: Branko Mihanović, Žarko Perišić i Domagoj Pavlović, okupljeni u Zagrebački puhački trio te violončelist Branimir Pustički i orguljaš Ante Knešaurek, koji će na MBZ-u održati samostalne koncerte. Pustički će u crkvi sv. Blaža predstaviti iznimno zahtjevno pisanu trilogiju za violončelo solo Three Ages of Man talijanskog autora Giacinta Scelsija, dok će Ante Knešaurek nastupiti na orguljama Bazilike Presvetoga Srca Isusova, improvizirajući na odabrane slike hrvatskih slikara, koje je odabrao u suradnji s Krešimirom Seletkovićem i Žoržom Draušnikom. Program Zagrebačkog puhačkog trija u HGZ-u donosi praizvedbe Danijela Legina i Branimira Lazarina, a za potrebe potonjega ansamblu će se pridružiti i pijanistica Srebrenka Poljak. Osim hrvatskih djela, trio će izvesti i djela Isanga Yuna te Roberta H. P. Platza.

 

Iskusni „suvremenjaci“

Logično, ansambli koji su i u svojem standardnom djelovanju posvećeni suvremenoj glazbi važan su dio biennalskih programa. Na dan otvaranja nastupit će Cantus Ansambl, pod ravnanjem njihova stalnog gosta - Adriana Martinollija. Predstavit će videooperu An Index of Metals prerano preminulog talijanskog skladatelja Fausta Romitellija, njegovo posljednje dovršeno djelo (iz 2003.) za koje je vizualnu komponentu osmislio i ostvario njegov sunarodnjak Paolo Pacchini. U toj skladbi koja kombinira različite glazbene utjecaje, od klasičnog suvremenog izraza do psihodeličnog rocka, glavnu poruku prenosi sopran, okružen bogatim slojevima zvuka ansambla i elektronike, svjetla i slike, a na zagrebačkoj premijeri djela dionicu će pjevati mlada sopranistica Marta Schwaiger. Posebno je zanimljivo kako je autorica pjesama koje je Romitelli odabrao za svoje djelo pjesnikinja Kenka Lekovich, rođena Riječanka koja se odselila u Trst, što djelu daje zanimljivu poveznicu s Hrvatskom.

U povodu 80. rođendana Dubravka Detonija na MBZ-u nastupa i njegov ansambl - ACEZANTEZ, a na programu naslovljenom ACEZANTEZIATIS: Musica Detoniana u polukružnoj dvorani Teatra &TD novi naraštaj toga ansambla utemeljenog 1970. predstavit će nekoliko Detonijevih skladbi, naravno uz sudjelovanje i samog autora.

 

Otvoreno zatvaranje

Možda najveći odmak od standardnog i uvriježenog na Biennale donosi novi glazbeno-scenski projekt TE, zajednički autorski rad skladatelja Dalibora Bukvića i Ane Horvat te redateljice Natalije Manojlović, oblikovatelja svjetla Marina Frankole te scenografkinje/kostimografkinje Ane Trischler. Mjesto nastajanja i izvedbe toga novog djela koje kombinira različite elemente zvuka, svjetla i samog „zadanog“ prostora bit će Tunel Grič, sa svim osebujnostima i posebnostima koje s jedne strane ograničavaju, ali s druge i oslobađaju te potiču na drukčije razmišljanje, iznalaženje novih ideja i načina. Izvedba će biti djelo Vokalnog ansambla Antiphonus, uvijek spremnog na pomicanje i istraživanje, idealnog partnera za neobično.

Opera koja to nije, zvučna instalacija koja prerasta u izvedbeno djelo, publika koja u tunel unosi svjetlo i sama postaje dijelom izvedbe – sve vas to čeka u Tunelu Grič. MBZ vas očekuje, dođite otvorena uma i srca!