-06
|
DAYS
LEFT
15.12.2014.

Finalisti natjecanja 5-Minute Opera

Finalisti natjecanja 5-Minute Opera

     

 

Odabrano je 10 finalista za natjecanje 5-Minute Opera čije ćete izvedbe čuti na sljedećem izdanju MBZ-a u travnju. Pročitajte tko su finalisti i nazive njihovih skladbi:

 

Magnus Bunnskog (Švedska): Traum

Romain Corbisier (Francuska): Tentation

Petter Ekman (Švedska): Dasha's Sense of Pride

Margareta Jerić (Kanada/Hrvatska): The Feast of Nemesis

Kevin Juillerat (Švicarska): Souvenirs de Berlin

Martyna Kosecka (Poljska): Kochawaya

Steven Prengels (Belgija): Dramaturgie d'une passion

Gillis Sacré (Belgija): L'hypnose

Juan Maria Solare (Argentina): Dear Mr. Millionaire

Lina Tonia (Grčka): Fear &(s) the Love

 

Kojim se kriterijima vodio naš žiri, u sastavu: Zygmunt Krauze, predsjednik (skladatelj i pijanist, Poljska), Edo Mičić (dirigent, Austrija) i Mladen Tarbuk (skladatelj i dirigent, Hrvatska), prilikom odabira finalista među 91 prijavljenom partiturom, ispitali smo odmah nakon žiriranja. A provjerili smo i jesu li se članovi žirija ikada ranije susreli s ovakvim tipom forme – petominutnom operom, te što misle o ovom natjecanju.

Zygmunt Krauze: Mislim da je ovo natjecanje vrlo originalna ideja. Želim čestitati organizatorima što su odlučili pružiti priliku skladateljima, u ovom slučaju uglavnom mladim ljudima, da se okušaju u pisanju takve forme. Ali moram nadodati da je ona iznimno teška za skladanje. Kada vam inače netko spomene operu, svi ćemo odmah pomisliti na neku veću formu. Prenijeti tu ideju opere u tako kratko djelo, poput petominutne opere, je jako teško.

U bogato dirigentsko iskustvo Edo Mičić ubraja ravnanje operama te scenama iz većih opera, ali se nikada nije susreo s operom u trajanju od samo nekoliko minuta. Međutim, Mladen Tarbuk ističe kako:

(…) danas petominutna forma nije toliko rijetka pojava, najviše zbog nedostatka novca. Ukoliko želite nešto napraviti u opernom okviru, a nemate novca, napraviti ćete nešto manjeg formata s manje pjevača i s manjim orkestrom. Biennale (MBZ) je logično krenuo tim putem, osluškujući trendove koji se događaju na drugim festivalima i natjecanjima. Mislim da je petominutna opera vrlo interesantna ideja, jer u njoj doista treba pokazati invenciju, ne samo skladateljsku nego i dramaturšku.

Dakle, ni članovi žirija nisu znali kakve će ih partiture dočekati, a Zygmunta Krauzea upravo je znatiželja dovela na žiriranje u Hrvatsku: Zanimalo me kakva sve može biti petominutna opera. Kada bih ja pisao takvu operu, napisao bih nešto minimalističko.

Svi članovi žirija slažu se da je ovakva forma dovoljna za provjeru sposobnosti i kvaliteta nužnih za skladanje cjelovečernje opere. Upravo će pobjednik natjecanja dobiti narudžbu za novo djelo – operu, za 29. izdanje MBZ-a. Zygmunt Krauze ni sam ne zna koliko je puta do sada bio član žirija raznih natjecanja, ali je siguran da se u takvoj ulozi našao više od 50 puta:

Imam iskustvo koje mi omogućuje da kada pogledam prvu stranicu partiture, više ili manje već u dvije sekunde znam je li riječ o „pravom“ skladatelju ili o osobi koja samo ispisuje note na papiru ili kompjuteru. Nije mi teško prepoznati pravog skladatelja i odmah znam ima li ta osoba nešto za reći ili ne.

Edo Mičić ističe da onaj tko u pet minuta zna pokazati što može, to može pokazati i u sat vremena. Takvog uvjerenja je i Mladen Tarbuk koji smatra da između komponiranja minijature i jedne (vremenski) veće forme nema bitnih razlika te dodaje da kada komponirate neku kompoziciju od pet minuta morate primijeniti daleko više ideja. Ta kompozicija mora biti puno bogatija nego neka kompozicija od 35 minuta.

Članovima žirija izbor finalista bio je jednostavan i ugodan. Vodili su se nekim zajedničkim kriterijima, poput tehnika komponiranja te pismenosti, ali svaki član žirija naglasak je stavio i na neke druge parametre. Zygmunt Krauze u operama je tražio originalnost, individualnu boju, ideju, a ne savršenstvo, dok je Mladenu Tarbuku bilo zanimljivo što je u nekim slučajevima libreto bio bolji od glazbe. To je ono što me razveselilo, jer je obično u operi obratno.        

Edi Mičiću važno je bilo da partiture korespondiraju s našim vremenom: Kada bih primijetio da se nešto kreće u vremenu u kojem živimo, onda bih to počeo vrlo dubinski i detaljno promatrati i analizirati.

Uz sve kriterije glazbene pismenosti i profesionalnosti, Mladena Tarbuka nešto u partituri mora i privući te dodaje: Ne znam kako će žiri koji dolazi nakon nas glasati, to bi bilo nezahvalno za reći, ali ja sam imao dva favorita. Te dvije partiture vrlo rado bih izveo da se nađem u prilici.

Prema riječima žirija očekuje nas 10 raznovrsnih opera, čijim se izvedbama i sami raduju. Kako kaže Zygmunt Krauze: Jedno je kada zamišljate kako zvuči partitura, a drugo kada glazbu čujete uživo. To će biti ispit našega rada.