MBZ

Četvrtak Velike Petorke - Thomas Adès

Honorificabilitudinitas

Dan posvećen „Velikoj petorki“ ovogodišnjeg MBZ-a uključuje i djela britanskog skladatelja, pijanista i dirigenta Thomasa Adèsa. Adès, izvrsni pijanist i svjetski poznati skladatelj na iznenadnu ranu slavu početkom devedesetih reagirao je na najbolji mogući način – proširujući svoje skladateljsko polje rada i interesa, te pišući brojna istaknuta djela nerijetko izvođena na eminentnim svjetskim pozornicama od strane novoglazbenih trendsettera. 

 
Mladi izvrsni gudački kvartet koji se koncertno etablirao od samoga početka djelovanja, Hrvatski gudački kvartet, uz sudjelovanje kontrabasista Ilina Dime Dimovskog, Klavirskim kvintetom Thomasa Adèsa zatvara svoj koncert u Hrvatskom glazbenom zavodu. Ovaj kvintet, u čijoj je praizvedbi 2001. godine u pijanističkoj ulozi sudjelovao i sam Adès, problematizira pitanje vremena kroz uobičajene, ali i nekonvencionalne metričke oznake, što predstavlja i dodatan zahtjev za izvođače.
 
Skladba koja se zasigurno nalazi na popisu najvećih zahtjeva koje se može postaviti pred simfonijski orkestar, četverostavačna Asyla Thomasa Adèsa skladana 1997. godine za Sir Simona Rattlea na narudžbu Simfonijskog orkestra grada Birminghama. Upravo ju je ovaj dirigentski velikan praizveo, te odabrao za program svog inauguracijskog koncerta s Berlinskom filharmonijom. U to vrijeme 26-godišnjak, Adès je već u međunarodnim glazbenim  krugovima bio znan kao „Brittenov nasljednik“, a i dalje nastavlja plijeniti pozornost glazbenih znalaca i publike kao skladatelj koji  u svojoj glazbi predstavlja već poznata kompozicijska sredstva i instrumentarij u potpuno novome svjetlu, dajući slušatelju potpuno nov i 'svjež' način slušanja orkestralnih boja i zvukova. U Asyli će tako zaintrigirati neočekivanim cowbell zvukom već na početku, dok će u drugome stavku pozornost plijeniti 'epikurejska' melodija bas oboe uz klavir ugođen za četvrtinu tona niže, a uopće varljivo kratko trajanje ovog orkestralnog komada (što je oko 25 minuta) skriva pravu veličinu toga djela – kako orkestracijsku, tako i emotivnu silinu upisanu u partituru Asyle. Na biennalu će je pod ravnanjem Johannesa Kalitzkea izvesti simfoničari HRT-a u svome stalnom koncertnom terminu, u četvrtak 23. travnja u 19:30 sati.
 
Dan završava izvedbom Adèsovih Triju mazurka, op. 27 koje će izvesti nizozemski pijanist Daan Vandewalle. Mazurke na Biennalu? Po čemu su Adèsove, a po čemu mazurke i kako su našle put do kasnovečernjeg koncerta u dvorani Vatroslava Lisinskog?
Odgovore na ova pitanja, kao i niz zanimljivosti i novih zvučnih iskustava u djelima Thomasa Adèsa, vrhunske suvremene glazbe, nudi naš četvrtak Velike petorke, 23. travnja na MBZ-u!