MBZ
08|04 Ponedjeljak
Lauba | 19:30h
×

Lauba

Lokacije Ulaznice

Koncertni portret: Ivan Fedele

Prije nastupa Cantus Ansambla & ansambla Icarus, koji će izvesti Fedeleove skladbe, sa skladateljem će razgovarati Tomislav Oliver.

Od svjetski etabliranih imena koja su dio osmodnevnoga festivalskog programa MBZ-a, jedno od najznačajnijih je ono Ivana Fedelea, najpoznatijega suvremenoga talijanskog skladatelja i trenutnoga umjetničkoga ravnatelja glazbenog programa Venecijanskog bijenala. Prema narudžbi MBZ-a, Cantus Ansambla i ansambla Icarus, koji već 20 godina surađuju i umjetnički se nadopunjuju, Fedele je komponirao novo djelo X-Tension II. Ono će svoju svjetsku praizvedbu imati upravo u Laubi, 8. travnja, u izvedbi ansambala Cantus i Icarus. Na programu koncerta nalaze se i tri Fedeleove skladbe: Arcipelago Möbius, Immagini da Escher i Mudrā.

Nastala 2004. godine, Arcipelago Möbius skladba je za poseban postav – gudački trio uz pratnju klarineta i violine, violončela i kontrabasa. Kao i skladba Immagini da Escher, Arcipelago Möbius odražava skladateljevu opčinjenost matematičkim, geometrijskim i figurativnim principima. Kako joj i sâm naslov kaže, njezina se tematska okosnica bazira na principima njemačkoga matematičara Möbiusa, aludirajući ponajviše na njegov poznati „prsten“. Upravo zbog toga, Fedeleovo je djelo cikličkog oblika koji razara ustaljenu linearnu percepciju, percepciju „početka i kraja“, stvarajući idealni kontinuum prožet bojama i zvukovima.

Immagini da Escher prati Escherovu interpretaciju Möbiusovih principa koja se zasniva na odrazu „velikog“ u „malome“, slično kao kod fraktala i njihova beskonačnog odražavanja cjeline u detalju. Ta je skladba nastala kao maštovit komentar na Arcipelago Möbius, vješto prevodeći njezine geometrijske i figurativne principe u estetičku dimenziju zvuka. Time se napokon oblikovala dijalektička forma koja nalikuje na skup pojava stalnoga tijeka i kojoj se, posljedično, ne nazire ni početak ni kraj.

Mudrā, pisana za trinaest instrumenata, oslanja se na etimološku smjernicu svojega naslova. „Pečat“, „žig“ ili „simbolična gesta“ kao neke od etimoloških odrednica toga izraza Fedele je nadalje preobrazio u ritualne elemente od kojih je oblikovao tri dijela skladbe kao tri akustične skulpture. U otkrivanju suštine tih akustičnih aglomeracija, skladatelj je slijedio formalne postupke sličnije anamorfozi nego metamorfozi, omogućujući tako da se oku i uhu recipijenta otkriju njihove nevidljive, unutarnje kvalitete, poput prirodnih fenomena koji su ljudskome oku nerijetko nedostupni zbog snažne uvjetovanosti čovjekove jednosmjerne percepcije.

 

Foto: Ugo dalla Porta