MBZ
07|04 Nedjelja
Francuski institut | 10h
×

Medijateka Francuskog instituta

Lokacije Ulaznice

Alvin Curran (skladatelj u gostima)

Alvin Curran, rođen 1938. godine, skladatelj je posvećen vraćanju digniteta glazbenoj profesiji i oslobađanju iste od tržišnih zahtjeva i natjecateljskoga duha kapitalističkoga društva. Curranov pristup glazbi dio je njegove osobne potrage za drugim, budućim i potencijalno boljim socio-političkim prilikama i duhovnim modusima življenja. Taj se pristup, poput zgoda i nezgoda na čovjekovu životnome putu, odražava u kontradiktornosti Curranova skladateljskoga stila koji naočigled nespojive postupke postavlja u dijalektički odnos. Curran tako sup(r)o(t)stavlja klasičnu kompoziciju i improvizaciju, tonalnost i atonalnost te maksimalne i minimalne postupke i stvara bazu od dvjestotinjak djela, koja koriste semplirane zvukove iz okoline, kompjutorsku obradu i sintesajzere, ali i glasovir, violinu, šofar, razne vrste udaraljki i slično.

Suosnivač skupine Musica Elettronica Viva i snažan avangardist 70-ih godina 20. stoljeća, Curran je dvadesetak godina kasnije, 1991. godine, napisao Inner Cities kao jedno djelo za klavir, da bi se ono zatim proširilo u ciklus od dvanaest djela koja se izvode punih šest sati. Uobičajeno sklon kontradiktornosti i „bipolaran“ u stvaranju svoje glazbe, Curran i u ovome ciklusu, kako i sâm tvrdi, prihvaća ideju dualizma, ogoljujući sve glazbene elemente do srži, tako da se njihova otvorenost, izrazita liričnost i nježnost naglo izmjenjuje sa sirovošću i neobuzdanošću. Svako djelo započinje jednom idejom, akordom ili ćelijskim uzorkom, koji služi kao njegov izvor naracije i razvoja. Iz toga može proizići bilo što; od najjednostavnijega stvaranja melodije iz jednoga tona, kao u Inner Cities 1, do velike postmodernističke sonate, u kojoj glazba, reći će autor, više ne razumije odakle dolazi ni kamo ide.

Na koncu, kompleksnost i isprepletenost motiva skladbe Inner Cities, koju će u sklopu 30. MBZ-a u cjelovitom obliku izvesti pijanist Daan Vandewalle, najbolje opisuje već i fragment struje svijesti samoga skladatelja: „Inner Cities je mjesto na koje idete da vas ispitaju, da plešete tarantellu s Gurdjieffom; da vidite Itala Calvina kako pozdravlja Giordana Bruna na Trgu cvijeća; da odsvirate niski C 78 puta, a niski Des jednom za 79. rođendan Giacinta Scelsija; da čujete Louisa Armstronga kako stapa vrijeme i prostor u Providenceu, a Ellu, Peanutsa Hucka, i Brubecka kako bez pojačala pune stadion u Newportu […].“

 

Foto: Marion Grey